torsdag den 4. juni 2009

Tyra Banks' mand

For to dage siden havde jeg den store fornøjelse at støde ind i Tyra Banks’ mand. Han var slet ikke som jeg havde forestillet mig.

Jeg mødte ham ombord på bussen. Umiddelbart troede jeg, at en verdenskendt fotomodel ville være lidt mere rundhåndet og forære sin mand en bil. Men han er altså henvist til månedskort og offentlig transport som os andre dødelige. Han satte sig på sædet foran mig, vendte sig om, og begyndte at snakke. Han må være meget glad, måske nærmest beæret, over at være gift med Tyra Banks. I hvert fald var det sådan han titulerede sig selv. "Hello, I’m Tyra Banks' husband." Intet navn, bare titlen Tyra Banks’ mand.
Hans ene øje tog sig en lur, mens det andet forsøgte at holde øje med, hvem det var han talte med. Et venligt smil afslørede, at hans tænder var rendt ind i knyttede næver fra tid til anden. Dele af gebisset manglede. Resten deltog i mandens festlige glædesudtryk. Han lignede, at verden den dag var fri for sorger, og at han var på nippet til at bryde ud i en breakdance. "Do you have a dollar?" spurgte han og fik den. Så vendte han sig om et øjeblik og stirrede ud af vinduet på San Franciscos aftenskumring oplyst af byens reklameskilte, gadelygter og lyskæder, som ikke bliver taget ned efter juletid. Tyra Banks’ mand brugte dette halve minut på at slette alt i sin korttidshukommelse og vendte sig om mod mig igen: "Do you have a dollar?" Da jeg forklarede, at det havde jeg desværre ikke længere, forsøgte han alligevel at sælge mig en kuglepen fyldt med bidemærker.

San Francisco er stedet, hvor folk snakker ombord på bussen. Det er også stedet, hvor der bliver rullet knap så meget med øjnene, når Tyra Banks’ mand forsøger at afsætte skriveremedier til sine medpassagerer. Det virker som om folk her i byen bliver mindre flove over opmærksomheden, der følger med, når 33’erens tossekarl beslutter at kaste sin kærlighed over dem.
I 7’eren i Århus har vi Steff-Houlberg manden, der altid har en Steff-Houlberg pølsebakke med sig på ruten. Han harker som var han besat af tuberkulose, men ser ellers rimelig tilforladelig ud. Alligevel virker det som om han bærer rundt på kryptonit i sin pølsebakke og medpassagererne er supermænd, der skifter sæde for at redde livet. Der er altid tomt omkring Steff-Houlberg manden og mange øjne ruller i periferien. Hvis århusianerne turde snakke med ham, kunne det være, det viste sig, at han var gift med Helena Christensen… eller bød på en pølse og en røverhistorie.

4 kommentarer:

  1. Ej hvor hyggeligt :)
    Ham manden dér må da have en rimelig god selvtillid, når han, med sit halve gebis, tør bilde andre ind at han er Tyra Banks' mand. Ja ja, man skal ikke være så bange af sig :)

    SvarSlet
  2. Ja, Signe, det kan du have ret i. Go' selvtillid og et godt snakketøj!

    SvarSlet
  3. Er faldet over din blog via en anden blog :)

    Du har en fantastisk skrivestil - virkelig fængende!

    SvarSlet

Diasshow